"جزر" در گالری راه ابریشم پارک لاله /محتشم و قیاسی از بیان دغدغه های محیط زیستی در قالب هنر های تجسمی میگویند

آثار جمعی از هنرمندان پیشکسوت و معاصر در یک نمایشگاه گروهی تحت عنوان "جزر" در گالری راه ابریشم پارک لاله از روز جمعه 24 دی ماه 95 با حمایت گروه هنری نماد و پرینت فکتوری به نمایش در خواهد آمد. در این نمایشگاه بیست و چهار اثر در قالب عکس، نقاشی، مجسمه، ویدئو، ساندآرت و اینستالیشن به نمایش گذاشته میشود و تا چهارم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

رضا کیانیان در استیتمنت این نمایشگاه آورده است:

این صدای آب است که دادخواهی می کند!
این صدای آب است که شهادت می دهد!
این پژواک صدای آب است که در هنر ایران پیچیده است!
غرور کودکانه بشر با تکیه بر سطحی از دانش خواست تا نظم جاری طبیعت را اصلاح کند!! با‎ دانشی که هر لحظه به وسیله این نظم بی همتا به شعوری تازه می رسد و خود را می شکند.
عالمان سطحی فراموش می کنند که علم مقدس نیست و با پشت سرگذاشتن مداوم خود رشد می کند!
به عکس هنر که با بازگشت به خود شکوفا می شود. هنر طبیعت را پاس می دارد ولی علم بر طبیعت شوریده است.
هنر و علم هر دو از طبیعت می آموزند و می دانند که با خلق میلیون ها اثر هنری دیگر و با کشف میلیون ها قانون علمی دیگر، طبیعت همچنان زاینده تر است.
بخشی از خشکی دریاچه ها ، رودخانه ها ، تالاب ها و منابع زیرزمینی آب به گردن غرور این عالمان سطحی است.
ما صدای آب هستیم و از عالمان بی غرور عمیق که خود با طبیعت همراه هستند می خواهیم که با ما در این برهوت صدای آب باشند!

گرد آوری این مجموعه به عهده رومین محتشم و زهرا قیاسی بوده است و در ادامه خواننده گفتگوی این دو هنرمند با خبرنگارگالری آنلاین در رابطه با این نمایشگاه باشید:

رومین محتشم در رابطه با این نمایشگاه به خبرنگار گالری آنلاین گفت:

در سال­هایی نه چندان دور، آب­های نیلگون دریاچه لذت دیدن را پیوسته تازه می­کرد و از این رو دغدغه بحران دریاچه ارومیه برای­مان فکر تازه­ای نبود. پس از عقب­ نشینی آب دریاچه دشتی خاکستری به جا ماند و همه را اندوهگین کرد. هرکس در گوشه­ای تلاش می­کرد و برای نمایش این اندوه احساس مسئولیت داشت. ما (رومین محتشم و زهرا قیاسی) که هردو زاده ارومیه هستیم، در دیداری اتفاقی در نمایشگاهی در گالری ملت تهران انگار فکری ناگفته داشتیم که در مواجهه با هم رو شد و آن کاری مشترک و درخور دریاچه ارومیه بود.

در ادامه زهرا قیاسی دیگر کیوریتور نمایشگاه افزود:

این نمایشگاه توسط آقای محتشم که از عکاسان نامی آذربایجان و از هنرمندان شناخته ­شده ایران هستند و سال­ها از دریاچه عکاسی کرده ­اند و من که نقاش هستم و برایم این موضوع هم جنبه محیط زیستی دارد و هم عاطفی گردآوری شده است.

"روشن است که هدف اصلی ما واکنشی به این آسیب عظیم زیست محیطی و عواقب و مخاطرات آن است." این را محتشم ضمن تشریح اهداف برگزاری و شکل گیری این نمایشگاه گفت و افزود:

شاید برای کسانی که خارج از ارومیه و دورتر از دریاچه هستند، انگیز­های زیست محیطی و واکنش به تغییرات اقلیمی سرزمین­مان ایران انگیزه ایجاد مسولیت بکند. ولی برای هنرمندانی که دریاچه جزوی از زندگیشان است و تصاویر خاطرات فراموش ­نشدنی دریاچه از یک طرف و از طرف دیگر از دست دادن چهره زیبای جغرافیای ارومیه و دریاچه ­اش به انگیزه مضاعفی تبدیل شده است تا با فریادی از بلند فردای تاریک را فریاد کنند.

دلیل چند رسانه­ ای شدن نمایشگاه هم این بودکه علاوه بر نمایش آثار همراه شدن هنرمندان رشته­ های مختلف می­توانست نماد واکنشی همگانی و جمعی باشد. تلاش کردیم که هنرمندان شاخصی را که روی این موضوع کار کرده­اند دعوت کنیم. این نمایشگاه از زمان تصمیم اولیه تا کنون نزدیک به دو سال است که پیگیری می­شود .

قیاسی علت انتخاب عنوان "جزر" و مفهومی که هنرمندان این مجموعه به دنبال انتقال آن به مخاطب بوده اند توضیح داد:

عنوان نمایشگاه را جزر انتخاب کردیم و در واقع اشاره­ مان به پدیده طبیعی جزر و پس رفتن آب دریاها بود که در مورد دریاچه ارومیه این عنوان استعاری از پس رفتنی می­گوید که پیشروی طبیعی دوباره در کارش نیست.

وی در ادامه ضمن تاکید بر توجه کیوریتور ها بر تنوع در شیوه اجرا افزود:

اولین مساله ای که در ذهن داشتیم تنوع در شیوه اجرا بود چون به نظرمان این تفاوت در شیوه پرداختن به موضوع واحد می­توانست به بیان کامل­ تر و درگیر کردن همه حواس مخاطبان با نمایشگاه کمک کند و در کل تجربه­ ای یکپارچه ایجاد کند. بنابراین از هنرمندان علاقمند به موضوع در رشته­ های مختلف برای شرکت در نمایشگاه دعوت کردیم. خوشبختانه آثاری که در نهایت گردآوری شدند از جنبه­ های مختلف به موضوع پرداخته­ اند و به علل انسانی همچون کشاورزی بی­رویه و برداشت­های ناصحیح از منابع آبی در پس این تخریب نیز توجه کرده­ اند.

امید ما این است که این حرکت هنری­مان را ادامه دهیم و به مسائل محیط زیستی که دیر یا زود عواقب وخیمشان گریبان همه­ مان را خواهد گرفت بپردازیم. باید مدام یادآوری شود که در کنار همه گرفتاری­ها و مشکلات روزمره، زمینی زیر پای ما هست که جان دارد و اگر تنش بخراشد و تخریب شود دیگر امکان حیاتی برای ما نمی­ ماند. مسلماً بخشی از مسئولیت اجتماعی درباره مسائل محیط زیست بر عهده هنرمندان و اهالی فرهنگ است که با ابزارها و رسانه­ هایشان از اهمیت این موضوعات بگویند و آن را به دغدغه­ای همگانی تبدیل کنند.

هنرمندن حاضر در نمایشگاه عبارتند از :

مهرداد افسری، حمید بهجت، اعظم حسین آبادی، کریستف رضاعی، سیف اله صمدیان، احسان ضیائی، قاسم فتحی، آوین فرهادی، صمد قربان زاده، علیرضا قوجاری، زهرا قیاسی، رضا کیانیان، طرلان لطفی زاده، رومین محتشم، پری ملک زاده، معصومه مهتدی، تهمینه میرمطهری، ابراهیم نوروزی، مهدی وثوق نیا

علاقه مندان به بازدید از این آثار میتوانند روز جمعه ساعت 16 الی 20 و در طول هفته به جز یکشنبه ها ساعت 16 الی 20 به آدرس بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، پلاک 10، گالری راه ابریشم 2، مراجعه نمایند.

logo-samandehi